Dags att köpa elcykel och få ännu mer motion
Ja, det låter tokigt, men det kan faktiskt vara sant. Många vill köpa elcykel för att kunna komma ut i friska luften och få lite hjälp på traven när man har en uppförsbacke eller motvind. Vissa personer påstår att det är fusk, och att man ska cykla på riktigt i stället.
Hur mycket hjälper en elcykel till?
Man kan trampa på även med en elcykel. Det är inte så att man måste ha motorn igång hela tiden, utan man cyklar så mycket man vill och orkar. Varje gång man slutar trampa så startar motorn och man får assistans upp till 25 km i timmen. Vill man ha ännu högre fart får man trampa själv.
Fördelen är att man faktiskt både får motion och frisk luft, och man kanske också förflyttar sig längre sträckor. Den bästa motionen är ju den som verkligen blir av, som bekant. Alternativet är kanske att köra bil eller få skjuts dit man ska, och då sitter man stilla igen. Då får man ju mycket mer motion i vardagen med elcykel, för man ska ju ändå till jobbet på något vis, och då är det ett extra plus om man kan utnyttja den tiden effektivt.
Elcykel till vardags och fest
Tänk dig att du ska cykla till jobbet, för det är så fint väder. Åtta kilometer är väl inget, det hinner man om man startar lite tidigt. Det lutar lite nerför, och du trampar lätt och smidigt iväg med en vanlig cykel. Inte så fort att man blir svettig, men ändå i ett ganska raskt tempo. Efter arbetsdagens slut kanske man vill snabba sig hem och uträtta några ärenden på vägen. Men då har vinden ökat i styrka, det är lite grått och kommer några regnstänk. Du har motvind hem, och dessutom går det uppåt lite, så att det tar emot för varje gång du trampar ner, till och med på den lättaste växeln. Sådant händer. Det har faktiskt hänt. Och när man funderar på att cykla nästa gång, vad händer då? Man tar bilen.
Har man en elcykel funderar man inte ens på att ta bilen. Man cyklar hem också, men med lite välförtjänt motorhjälp när det behövs eller man har bråttom. Så på det hela taget får man faktiskt mer motion med en elcykel jämfört med att åka kollektivt eller köra bil. De som har en elcykel är ofta förbluffande nöjda och belåtna med det. Frågar man sina bekanta är det idel glada miner. Med elcykeln kan man ta genvägar där inte bilen får plats. Med en elcykel är det liksom lite lättare att ta sig hem efter en fest, är det många som tycker. Motvind är inget problem längre. Elcykeln är inte fusk, den är ett bra hjälpmedel.
Eldriven färd åt ena hållet
Ska man cykla för att träffa folk och vara hyfsat presentabel, som på en tjejträff, fotbollskväll med grabbarna eller ett barnkalas, kan det vara en utmärkt idé att ta elcykeln och slippa trampa på vägen dit. Man kan beräkna hur lång tid det tar, eftersom man inte störs av vind eller motlut, och man kommer fram utan att vara slutkörd. På hemvägen kanske det inte är så noga, och då får man trampa på så att man får sin motion. Det är inte fel att ha den valfriheten, och man är oberoende av att det måste finnas någon ledig plats på en bilparkering. Frisk luft får man på köpet.
Är elcykeln bättre än vanliga cyklar?
För det mesta kan man nog svara ja på den frågan. För alla cykelpendlare är elcykeln en gudagåva, som gör vardagen enklare. En elcykel underlättar betydligt när man ska ta sig fram, speciellt den sista biten på en långrunda, eller när man får en uppförsbacke. För den som inte har tillgång till en bil är det ett alternativ att kunna åka lite längre sträckor utan att bli trött och svettig, och dessutom sparar man tid jämfört med att cykla på en vanlig cykel, eftersom man kan hålla en jämn hastighet. I vissa fall kan elcykeln till och med vara ett alternativ till en taxiresa.
Men elcykeln har väl några nackdelar också?
Ja, det är till exempel en aspekt att elcykeln är ganska dyr, och dessutom är den mer stöldbegärlig än en vanlig cykel, just för att den är lite dyrare. Skulle den bli vandaliserad kostar det en stor slant att reparera den eller köpa en ny. All skadegörelse är ju tråkig, men extra trist är det att behöva betala självrisk, plus det faktum att man ofta inte får ut det fulla värdet på en försäkring. Även en perfekt skött elcykel sjunker ju i värde med tiden, och försäkringsbolaget har sina tabeller som de tittar i när de ska betala ut ersättning. Man får i de flesta fall skjuta till lite pengar för att få samma funktion på ett likvärdigt fordon som man hade på det gamla.
Batterierna måste laddas
Sedan måste man ju vara lite alert själv också, och ladda batteriet i tid, så att elcykeln fungerar som den ska. En elcykel har ett batteri som ska tas ur och laddas separat. Tänk på att batteriet är känsligt för kyla, så det är värt att pyssla om det lite extra. Hur länge batteriet räcker innan nästa laddning beror dels på cykeltyp och dels på hur mycket man använder sin elcykel.
Trampar man mycket själv behövs det inte så mycket motorkraft, men om motorn jobbar mer behöver batteriet laddas oftare. Det krävs alltså en viss framförhållning, men det är egentligen inget stort problem. Man måste bara komma ihåg det, och ha det som en rutin. En vanlig cykel behöver man ju bara pumpa lite då och då och kolla så att ljus och ringklocka funkar. För det mesta tar man bara fram sin cykel och trampar iväg.
Trängsel på banan och trafikregler
En annan synpunkt är att trafiksäkerheten inte är så reglerad för cyklister som för bilister. Ibland är det lite djungelns lag som råder. En del personer cyklar långsamt, och kommer man då bakom dem på en elcykel och ska köra om, kan det minst sagt bli trångt på banan. Lite trafikfarligt kan det faktiskt bli. En vanlig elcykel med motoreffekt upp till 250 W och hastighet upp till 25 km i timmen räknas som en vanlig cykel. Man får inte köra den på motorväg eller motortrafikled, men man får köra på vanliga vägar och på cykelbanorna.
En cykelbana är ju ganska smal och, får man väl säga, underdimensionerad för ett ständigt ökande antal cyklister. Den värsta cykelträngseln ser man i städer som Stockholm, där många människor ska ta sig till jobb och skola på morgonen, och i rusningstrafiken på eftermiddagen. Men det är rejäla avstånd i en storstad, och en elcykel underlättar definitivt i vardagen. Så man kan nog konstatera att fördelarna överväger nackdelarna.
Elcykel, motoriserad cykel eller snabb elcykel?
Ska man vara ärlig, finns det olika typer av cyklar med elmotor. Det utvecklas nya varianter, och lagarna ändras efter hand. Den vanliga elcykeln, där motorn har effekten 250 W och driver upp till 25 km i timmen räknas som en vanlig cykel i trafiken.
Är motoreffekten 250-500 W kallas det motoriserad cykel och räknas sedan januari 2016 som en moped klass II och då krävs det en trafikförsäkring. Föraren måste också vara minst 15 år, ha hjälm och förarbevis eller körkort för moped.
Är motoreffekten ännu högre, upp till 4000 W och hastigheten upp till 45 km i timmen, talar vi om en snabb elcykel, den räknas som moped klass I och då gäller reglerna för EU-moped. Då får man inte längre köra på cykelbanor, man måste vara minst 15 år, ha registreringsskylt på den, mopedhjälm, körkort klass AM och trafikförsäkring för EU-moped. Maxhastigheten är 45 km för alla typer av elcyklar, det bestämdes i januari 2017. Fortare än så får du inte köra.
Vad behöver man för försäkring på en elcykel?
Ett enkelt svar är att hemförsäkringen gäller för det mesta, men det finns givetvis undantag, som för alla regler. En helt vanlig elcykel kostar normalt mellan 6.000-40.000 kronor, men det finns varianter som kan kosta runt 70.000 också. Om din elcykel har ett värde upp till 35.000 kr inklusive extrautrustning räknas den som en vanlig cykel, och då gäller hemförsäkringen. Är den värd mer behöver du en specialförsäkring för den. Om motoreffekten överstiger 250 W gäller som sagt andra regler, och man får teckna trafikförsäkring.
Sedan finns det ytterligare en variant, som kallas elscooter, men just nu är reglerna inte riktigt klarlagda, även om den försäkringsmässigt betraktas som en elcykel. Många som har en helt vanlig elcykel tycker att det är det allra bästa att ha, eftersom den får köra överallt och räknas som en vanlig cykel i alla sammanhang. De har köpt elcykel för att allt ska bli enklare, och det är deras största prioritering.
Lådcykel med batteri är en fördel i storstaden
I Stockholm är det ganska dyrt att ha bil, både ifall det förekommer trängselskatt och när man ska parkera. Syftet med de höga avgifterna är förstås att få en minskning av antalet bilister för att skona miljön och vägarna. Det går ju knappt ens att finna en parkeringsplats. Då finns det många, speciellt yngre personer, som väljer att köpa en lådcykel. Med en elcykel som är en lådcykel kan man uträtta ärenden, köra och handla och till och med skjutsa sina småbarn. Om alternativet hade varit att stå och vänta på en buss, kan man göra betydande tidsvinster varje vecka, för man cyklar den kortaste vägen och inte bussens rundtur. Man får motion och gör samtidigt något bra för miljön, eftersom man inte släpper ut några avgaser.
Subventioner kan ändras
Många köpte elcyklar för att få dem till subventionerat pris. En elcykel är ett mycket miljövänligt fordon jämfört med till exempel en moped. Att slippa avgaser från en förbränningsmotor är bara positivt för miljön. När myndigheterna vill förmå oss att göra en önskvärd förändring, händer det ibland att folk får subventioner, som ett bidrag eller extra avdrag, om man skaffar sig något som anses vara miljövänligt. Det kan gälla flexifuel-bilar, solceller, elcyklar eller vad som helst. Så går det en tid och pengarna tar slut. De som sist beställer nyheten får inget bidrag alls. Tiderna förändras, och något annat anses ännu bättre. Subventioner kan slopas eller minskas. Därför är det inget bra argument i längden att locka med extra förmåner, för över tid blir den informationen inaktuell. Men kortsiktigt kan det vara en fördel.
Positivt för den som har rörelseproblem
En elcykel är ett bra alternativ även för den som har problem med t.ex. knän eller har andra hälsoproblem, och som inte kan cykla vanligt några längre sträckor. I vanliga fall kan motion minska värk och stelhet, men det gäller inte alltid. Vi är ju alla olika individer, och det är bra att det finns hjälpmedel. Många rörelsehindrade kommer till exempel ut en stund genom att köra permobil, och det är en stor lyx för dem. En elcykel eller en lådcykel kan också ge en sorts självständighet, så att man inte behöver be någon att köra för en. Att kunna komma iväg till en affär och få hem sina varor smidigt på lådcykeln är ett slags personlig frihet, som man kan vilja unna sig.
Man köper elcykel för sin egen skull
Vi har alla bekanta som säger att de har köpt något som är toppen och som tycker att det är självklart att man ska måste ha det. Allt från att köpa elcykel till att ha senaste datorn och vara uppkopplad till Facebook kan vara ett sådant måste. Det som passar för din vän kanske inte är det rätta just för dig. Alla vill fatta sina egna beslut, särskilt när det gäller investeringar, och man kan inte hänga på alla modetrender för att folk tjatar på en om att man måste ha allt som är nytt. Det ska kännas som att man gör en ordentlig vinst på sitt val och att det är en viktig fråga. Så beslutet att köpa en elcykel måste mogna hos en själv. Det kan ta sin lilla tid. När man känner att man verkligen vill ha den där elcykeln, och rentav behöver den, ja då är det dags att köpa en. Då är det värt pengarna.
Vilken modell ska man köpa?
Det skiljer ordentligt i pris mellan olika sorters vanliga elcyklar. Ibland är det höga priset befogat, för elcykeln kanske är byggd av ett bättre material och har en mer robust konstruktion. Bromsar kan ha skiftande kvalitet. Hydrauliska skivbromsar är bra men dyra, och de kräver också visst underhåll. Ibland är display och information suverän, ibland sämre. Några elcyklar är extra lättrampade, andra kan ha en något hård sadel. Vissa elcyklar är försedda med ett batteri som det inte går att stjäla.
Räckvidden, alltså hur långt man kan komma på ett fulladdat batteri, kan också skilja. 150 kilometer är en toppnotering just nu. Sedan är det batteriets laddningstid som kan vara väldigt olika. Vissa batterier har kortare laddningstid men kraften räcker ändå till en långcykling. Det är smart att gå in på internet och googla på elcykel bäst i test, för då får man värdefulla omdömen om varje märke och aktuell prestanda. Då blir det mycket lättare att välja ut en elcykel som motsvarar ens egna förväntningar, så att man blir nöjd med sitt köp.
Fler nyheter
Att köpa en tesla – en omfattande guide för bilentusiaster
Ja, det låter tokigt, men det kan faktiskt vara sant. Många vill köpa elcykel för att kunna komma ut i friska luften och få lite hjälp på traven när man har en uppförsbacke eller motvind. Vissa personer påstår att det är fusk, och att man ska cykla p...
Veronica Urena
13 november 2024
Köpa tesla – en grundlig översikt
Ja, det låter tokigt, men det kan faktiskt vara sant. Många vill köpa elcykel för att kunna komma ut i friska luften och få lite hjälp på traven när man har en uppförsbacke eller motvind. Vissa personer påstår att det är fusk, och att man ska cykla p...
Veronica Urena
13 november 2024
Att köpa en tesla – en guidande översikt
Ja, det låter tokigt, men det kan faktiskt vara sant. Många vill köpa elcykel för att kunna komma ut i friska luften och få lite hjälp på traven när man har en uppförsbacke eller motvind. Vissa personer påstår att det är fusk, och att man ska cykla p...
Veronica Urena
13 november 2024
Köpa tesla: en guide till att välja och köpa en tesla-elbil
Ja, det låter tokigt, men det kan faktiskt vara sant. Många vill köpa elcykel för att kunna komma ut i friska luften och få lite hjälp på traven när man har en uppförsbacke eller motvind. Vissa personer påstår att det är fusk, och att man ska cykla p...
Veronica Urena
13 november 2024