Tappa kontrollen, fast kontrollerat

04 mars 2020 jonas_olsson

För de flesta ovana bilförare som har en bit kvar till körkortet är körningen en nervös verksamhet. Det är ett stort ansvar att manövrera ett så pass tungt fordon som en personbil, och mycket står på spel om man inte kan framföra det på ett trafiksäkert sätt. På samma gång kan nog många hålla med om att processen fram till det där kortet också är spännande och pirrig. Steg för steg lär man sig att hantera både bilen och alla trafikregler, tills kunskaperna sitter i ryggmärgen. Vissa väljer att övningsköra större delen hemma, medan andra föredrar att lära sig allt på en trafikskola. Vanligast är kanske att välja en kombination av de två sätten. 

 

Ta inga risker i ditt val av risktvåa

Ett moment som många – inte sällan med skräckblandad förtjusning – brukar se fram emot är det moment som går under namnet “risktvåan”. Denna del av trafikutbildningen, vars officiella namn är “riskutbildning del 2” innebär att man får testa på olika situationer på konstgjord halka. Trafikövningsplatsen är inte sällan en halkbana med is, men halkan kan också vara att en simulator kopplas på en bil. Vilken variant som finns på den anläggning du eller trafikskolan väljer står vanligtvis på trafikövningsplatsens hemsida. Ta därför en titt på nätet om du exempelvis letar efter en Halkbana i Skellefteå.

 

 

Låt saker ta sin tid

Vägen till körkortet är en process som måste få ta sin tid. Innan du kan ge dig på risktvåan krävs att du kan kontrollera en bil på vanligt underlag. Detta är något som avgörs av läraren på plats, som kan neka dig tillgång till halkbanan, om denne gör bedömningen att du inte kan framföra bilen på ett säkert sätt och ännu inte är redo för detta moment. Försök inte stressa fram ditt körkort. Med tid och tålamod är det snart ditt!

 

Fler nyheter